Temat: "WAKACJE" – ćwiczenia słownikowo-gramatyczne. Cele: dziecko:
- potrafi odczytać rozwiązanie krzyżówki;
- umie gromadzić słownictwo na określony temat;
- potrafi sprawnie dodawać i odejmować w zakresie 10;
- rozumie przeczytany tekst.
Środki wspomagające działanie:
diagram krzyżówki, rozsypanka literowa, rozsypanka wyrazowa, rebusy, obrazki, sylwety biedronki z napisanymi działaniami matematycznymi, emblematy figur geometrycznych Przebieg zajęcia:
- Część wstępna
- Zabawa "Odszukaj niespodziankę"
Dz. chodzą po sali i szukają ukrytej koperty. Po odnalezieniu koperty nauczycielka odczytuje zadania do wykonania:
- rozwiązanie krzyżówki
- taniec figur – zabawa ruchowa
- rozwiązanie rebusów
- "Biedronki" – rozwiązanie działań matematycznych
- Część główna
- "Wakacje" – rozwiązanie krzyżówki
Diagram krzyżówki umieszczony na tablicy, hasła są napisane na kartkach. Nauczycielka czyta zagadki, dzieci rozwiązują je, odnajdują odpowiednią kartkę z hasłem i umieszczają ją w diagramie krzyżówki. Odczytanie hasła: WAKACJE. Rozmowa z dziećmi nt. "Dokąd jedziemy n wakacje?" Gromadzenie słownictwa związanego z wakacjami, układanie wyrazów z rozsypanki literowej i umieszczanie ich na tablicy, np.: lato, las, woda, góry, plecak, itp.
- "Taniec figur" – zabawa ruchowa
Dz. przyklejają emblematy figur do ubrania. Wywołane figury (trójkąty, kwadraty, prostokąty lub koła) tańczą przy muzyce pojedynczo, parami, w kółeczkach.
- Rozwiązywanie rebusów.
Dz. podzielone na zespoły wg wybranych przez siebie figur geometrycznych zajmują miejsca przy stolikach. Każdy zespół otrzymuje inny rebus, którego rozwiązanie maja ułożyć z rozsypanki literowej ( las, staw, park, sad). Każdy zespół wyszukuje z rozsypanki wyrazowej wyrazy związane z danym środowiskiem przyrodniczym, np.: las – jagody, borowik, sarna, sosna, kukułka, itp. Dzieci odczytują zgromadzone wyrazy.
- "Biedronki" – rozwiązywanie działań matematycznych.
Dzieci otrzymują emblematy biedronek, na których są napisane działania matematyczne. Dzieci–biedronki biegają po sali w rytm muzyki, na przerwę w muzyce odszukują kwiatki z liczbami (rozłożone na dywanie) z wynikiem swego działania.
- Zakończenie
- Praca indywidualna przy stolikach.
Dz. otrzymują karty pracy na dwóch poziomach. Karta 1: Ilustracja lasu, a pod nią napisane wyrazy: las, lis, list, losy. Zadaniem dziecka jest zakreślenie odpowiedniego wyrazu, będącego podpisem do obrazka. Karta 2: Przeczytaj zdania i zilustruj je.
- "To jest sad. Tu lata motyl i biedronka."
- "Ola ma latawiec. Karol ma dwa balony."
- "To jest park. Tam lata kolorowy motyl."
- " To mama i Ola. Mama ma kolorowe kwiaty. Ola karmi kota."
- Podsumowanie.
Sprawdzenie poprawności wykonania zadań. Opracowała: mgr Krystyna Czarniecka |